Rigtig mange danskere elsker at fotografere, og en del er så passionerede omkring det, at det er deres største hobby. Det er dog de færreste der er så dygtige til det, at de decideret kan leve af det. Måske har du de evner der kræves for at blive professionel fotograf? I så fald bør du overveje at finde din helt egen niche. Der er nemlig masser af andre allerede veletablerede fotografer på markedet, og du kommer til at konkurrere med dem alle. Derfor er det vigtigt, at du skiller dig ud fra mængden, og det gør du bedst ved at tilbyde et speciale til dine kunder. I artiklen her ser vi nærmere på hvordan du specialiserer dig i børnefotografering.
Børne- og fødselsplakater hitter
Som kommende børnefotograf bliver det din fornemste opgave, at tage billeder af forældres små poder. Lad det være sagt med det samme: Der er gode muligheder for at tjene penge inden for dette nicheområde. Et symptom på det er når man ser på hvor meget de flotte fødselsplakater hitter blandt danske forældre. Tjek udvalget ud på Gallerix. Som du kan se er der rigeligt at vælge imellem, og måske bliver du endda inspireret til selv at købe nogle, såfremt du selv lige er blevet forælder til et barn. Du kan også overveje at købe flotte fødselsplakater til venner eller familiemedlemmer, som netop har fået et barn.
Kan du fange det perfekte øjeblik med dit kamera?
At fødselsplakater sælger så godt som de gør, er som nævnt et symptom på den store interesse for billeder af børn. Som børnefotograf skal du udnytte interessen. For at det hele skal lykkes for dig, så skal du være dygtig til at fange de perfekte øjeblikke med dit kamera. Er du klar til at skyde løs med kameraet når barnet hopper, danser eller smiler? Det er øjeblikke som dette, som de nybagte forældre vil elske at se foreviget via dine flotte og professionelle billeder.
Få markedsført din nye fotografvirksomhed
Så snart du har valgt at blive børnefotograf er det vigtigt, at du får spredt det gode budskab om din nye virksomhed. Overvej at hænge plakater og markedsføringsmateriale op i børnehaver, skoler og lignende. Husk dog altid at få tilladelse af de relevante aktører inden du hænger dit markedsføringsmateriale op.
Det er også ekstremt vigtigt at du får udarbejdet en professionel hjemmeside til din fotovirksomhed. Den skal udformes, så den henvender sig specifikt til dit publikum. Overvej også at benytte dig af reklamer på Facebook og Google som er henvendt direkte til dit kernepublikum. Både Facebook og Google er ekstremt dygtige til at sikre, at dine reklamer bliver vist blandt de folk, som du ønsker at henvende dig til.